Uploaded with ImageShack.us

Friday, December 3, 2010

KurMA

KURMA??????

Kurma ialah sejenis tumbuhan spesies Palma dan istilah saintifiknya ialah Phoenix Dactylifera, yg berbuah dan blh dimakan sama ada masak atau mentah......daripada Umar bin Abdul Aziz dan beliau memimpin Kota Madinah bahawa Sa'ad berkata bahawa Rasulullah s.a.w.bersabda : "Sesiapa yang makan 7 biji kurma 'Ajwah yang tumbuh di kawasan Kota Madinah pada pagi hari,siangnya dia tidak akan terkena bahaya apa pun hingga petang." (Riwayat Ahmad)

daripada Aisyah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yg bermaksud : " Kurma Ajwah berasal dari syurga dan di dalamnya terdapat ubat penangkal racun, menjaga kesihatan dan airnya menyembuhkan penyakit pandangan mata." (Riwayat al-Tirmizi)

daripada Aisyah bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud : "Sesungguhnya pada kurma Ajwah yang berkualiti terdapat ubat atau ia seperti air liur seseorang yang baru bangun tidur." (Riwayat Muslim)



kurma ialah sejenis buah drpd tumbuhan palma yg kaya dengan zat besi, kalsium, fosforus, sodium, potasium, vitamin, A dan vitamin C serta naisin.. kurma juga berkesan mengubati gangguan usus kronik dan mengatasi sembelit.

selain itu, kurma dpt menguatkan hati, melancarkan buang air besar, menambah stamina jika dicampur dgn serbuk kayu cemara dan menyembuhkan radang kerongkong. kurma juga penawar mujarab dlm perubatan tradisional utk mengatasi masalah imsonia, dan mengurangkan batuk.

ini ilmu pengetahuan awam.....blh dikongsi bersama-sama....~_~

No comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | coupon codes