Uploaded with ImageShack.us

Friday, December 3, 2010

sEOrAng SAhABat...........~_~

Bismillahirrahmannirrahim.........(Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang) 

Alhamdulillah, bersyukur ke hadrat Ilahi kerana memberi peluang kpd sy utk bernafas di atas muka bumi ini....

setiap orang yg hidup di atas dunia ini mempunyai rakan ataupun sahabat....tiada org yg dilahirkan keseorangan...sahabat blh didefinasikan sbg orang selain keluarga yg mempunyai hubungan dgn kita...sahabat sll nye menjadi tmpt kita utk mengadu masalah, berkongsi maklumat dan sbgai nye....




namun, sahabat juga mampu mempengaruhi hidup seharian kita....byk gejala sosial yg berlaku hri ini disebabkan oleh pengaruh sahabat....oleh itu, kita hendaklah berjaga-jaga ketika memilih sahabat....sahabat juga menjadi pakaian kita....maksudnya org akan menilai diri kita berdasarkan org yg kita kwn....

mgkn ini sebahagian ciri2 seorang sahabat yg blh kita cari ATAU ciri2 yg kita blh jd utk org disekeliling kita :
  • Menjaga hubungannya dengan ALLAH. tidak mengabaikan solat, puasa, mengaji al-Quran dan sbgai nye.

  • Menjaga hubungan dengan manusia. menjaga tutur kata, tidak suka merapu, lebih suka bercakap benda yg berfaedah, menepati janji, menghargai masa dan sbgai nye.
  • Menjaga agama dan kehormatan diri. memiliki perasaan malu utk berperangai tidak senonoh, tidak bersikap gedik atau menonjol diri, sebaliknya menjaga aurat dan menjaga pergaulan diri.
  • Taat kepada ibu bapa. sentiasa taat, hormat n mendengar kata ibu bapanya. tidak melawan cakap ibu bapanya. menghormati org yg lbih tua spt kakak dan abg nya.
  • Bercita-cita tinggi. mereka jga rajin belajar dan mencintai ilmu pengetahuan. ilmu2 itu dikongsi dan disebarkan dlm mencapai kejayaan cmrlg.
  • Bijak mengurus masa. menggunakan masa dgn bijak dan teratur. mengutamakan perkara yg lbih pntg dlm hidupnya.
  • Tidak mementingkan diri sendiri. mereka mnjga hak n keperluan kwn nye, tidak hya mementingkan diri sendiri. berkongsi jika ada lebih, bertanggugjawab jika berlaku sesuatu dan membantu jika ada kwn nya dlm kesusahan.

No comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | coupon codes