Uploaded with ImageShack.us

Wednesday, July 20, 2011

JenIS - jENiS pELaNgGan dAN CiRI - ciRinYA...........

Bismillahirrahmanirrahim......

dah lme rasa nye x up-date blog ni....cerita berkenaan Majlis Akad Ammar pn x habis lg....huhuhuhu....maaf la kpd kwn2 semua, 2 3 minggu ni agk sibuk....(padahal x sibuk mne pn)...hehehe...kali ni sya nak bercerita perkara lain la plak....berkenaan Majlis Akad Ammar, insya'Allah sya sambung lain kali...hehehe...

bertarikh 20 JULAI 2011, bertempat di Pasific Mall Batu Pahat diadakan 1 program ceramah atau lbih dikenali 'training' dikalangan staf2 kat tmpt keje aq....alhamdulillah, dpt sedikit input dan ilmu yg disampaikan oleh penceramah...kat sini nak kongsi la sikit....smoga ilmu ini bermanfaat utk kita semua TERUTAMA yg berkerja sebagai SALES ASSISTANT atau pn PROMOTER.....





7 Jenis Pelanggan dan Ciri-Cirinya......

1. Pelanggan Yang Senyap

  • lebih selesa dibiarkan sendirian
  • memberikan respon yg pendek dan ringkas
  • tidak memberitahu barang yg dikehendaki dengan sukarela
2. Pelanggan Yang Ingin Tahu
  • mungkin tertarik dengan peragaan barangan yg mnearik
  • bertanyakan banyak soalan
  • banyak menyentuh dan merasa barangan
3. Pelanggan Yang Sukar Membuat Keputusan
  • berminat untuk membeli tetapi sukar membuat keputusan
  • kadangkala tidak pasti dgn kemahuannya 
  • mungkin tidak dimaklumkan dgn secukupnya bagaimana membuat pilihan
  • ambil masa yg lama utk buat keputusan
  • mudah dipengaruhi oleh org sekeliling
4. Pelanggan Yang Serba Tahu
  • berpengetahuan
  • fikir dia tahu lebih baik daripada orang lain
  • suka menunjuk pengetahuan beliau
  • menjangkakan org yg melayan beliau mempunyai pengetahuan yg sama
  • mesti mncapai keperluan beliau





5. Pelanggan Yang Kurang Sopan
  • tadak sensitif terhadap perasaan orang lain
  • tidak memberi reaksi positif kpd kesopanan
  • suka memalukan orang lain
  • cenderung mnjadi kurg sabar
6. Pelanggan Yang Cerewet
  • banyak perkara utk dikatakan
  • mencuba terlalu banyak barangan sblm membuat keputusan
  • mencungkil butiran dan masalah kecil
  • mungkin sesuatu masalah itu tidak munasabah
7. Pelanggan Yang Banyak Cakap
  • suka bercakap (of course)
  • suka diperhatikan oleh pelanggan lain
  • bangga dgn perkarayg sedang dicakapkan
  • sukar utk anda mengetahui apakah barangan yg beliau dikehendaki


mungkin inilah 7 jenis pelanggan dan ciri2 nya yg kita akn hadapi setiap hari.....insya'Allah post yg akan dtg saya terangkan cara2 utk 'melayan' pelanggan mengikut jenis2 nya.....





p/s : agk2, kalau kita jd 'customer' kita tergolong dlm kumpulan yg mne?????   fikir2kan lah....hehehehe....~_~


kredit utk : Cik Asyikin Ahmad / T & D - HQ

No comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | coupon codes